• سخن بلاگ
  • آترین بلاگ
  • ساخت وبلاگ جدید
  • خرید بک لینک / ریپورتاژ
  • کسب درامد دلاری ویژه صاحبان وبسایت ها
  • تماس با ما

حدیث عنوان بصری - دستورالعمل ارزشمند از امام صادق (ع)

http://nedaesfahan.ir/wp-content/uploads/2016/11/IMG10213775.jpgحدیث"عنوان بصری"چیست؟ لطفا متن کامل آنرا به همراه توضیحات کافی قید کنید؟

"حدیث عنوان بصری"، دستور العملی ارزشمند از امام صادق (ع) است برای پیروان طریق هدایت تا با درک مفاهیم و عمل به محتوای آن از هواهای نفسانی پیراسته شوند و به علم و معرفت حقیقی دست یابند. این دستور العمل بازگو کننده داستان مردی است که از علوم متداول زمان خود بهره مند شده و می خواست تا از علوم ائمه (ع) نیز برخوردار شود، ولی با این حقیقت مواجه شد که علم حقیقی، از طریق آموختن حاصل شدنی نیست، بلکه نوری است که خداوند بر قلب انسان اشراق می کند و سرّ نائل شدن به آن را باید در حقیقت عبودیت جست و جو کرد.

ترجمه این حدیث نورانی که شامل  شرح ماوقع ارتباط فردی بنام "عنوان بصری" با امام صادق (ع) و دریافت دستور العملی جامع از آن حضرت است، در زیر نقل می شود:

"عنوان بصرى" مرد مسنى که نود و پنج سال از عمرش گذشته بود مى‏ گوید:

من سالها پیش مالک بن انس جهت یادگیرى حدیث مى‏رفتم. وقتى امام صادق(ع) به مدینه آمد پیش حضرت رفتم و دوست داشتم چنانکه از مالک حدیث فرا گرفته بودم از آن حضرت نیز فرا گیرم. امام از رفت و آمد با من عذر آوردند و فرمودند: مشغله من زیاد است علاوه بر آن در ساعات شبانه روز مشغول به اذکار و اورادى هستم. مرا از کارها و ذکرهایم باز ندار و به مانند گذشته پیش مالک برو و از او حدیث بگیر [احتمالاً چون عنوان بصرى امام صادق (ع) را فردى به مانند مالک بن انس مى‏دانست حضرت از رفت و آمد با او عذر آوردند].

عنوان بصرى مى‏ گوید: من از سخن امام صادق(ع) اندوهگین شدم و از نزد آن حضرت بیرون آمدم و با خود گفتم اگر امام در من خیرى مى‏ دید از رفت و آمد با من عذر نمى‏ خواست به مسجد پیامبر رفتم و به قبر پیامبر(ص) سلام دادم و فرداى آن روز دوباره به زیارت پیامبر رفتم و دو رکعت نماز خواندم و از خداوند خواستم قلب امام صادق(ع) را به من مهربان گرداند و مرا از علوم آن حضرت روزى نماید تا به راه راست هدایت یابم. پس از زیارت پیامبر ناراحت به خانه‏ ام بازگشتم و چون محبت امام به قلبم نشسته بود پیش مالک نرفتم و فقط براى نماز از خانه بیرون مى‏آمدم تا این که صبرم تمام شد و پس از نماز عصر به سمت خانه امام صادق(ع) رفتم و اجازه ورود خواستم خادم حضرت آمد و گفت چه مى‏خواهى گفتم جهت عرض سلام آمده‏ام. خادم گفت حضرت مشغول نماز است دم درب ایستادم چیزى نگذشته بود که خادم حضرت آمد و گفت داخل شود. داخل شدم و بر آن حضرت سلام کردم حضرت پاسخ دادند و فرمودند: بنشین خداوند ترا بیامرزد نشستم حضرت سر بزیر افکندند و پس از مدتى سر را بلند کردند و فرمودند کنیه ات چیست گفتم ابوعبدالله. حضرت فرمودند: خداوند به تو توفیق دهد و کنیه‏ ات را ثابت بدارد . خواسته ات چیست اى ابوعبدالله؟ عنوان مى‏ گوید با خودم گفتم اگر ثمره دیدار با امام فقط همین دعا باشد مرا کافى است. گفتم من از خداوند خواستم قلب شما را به من مهربان گرداند و از علوم شما مرا روزى فرماید و امیدوارم که خواسته‏ ام عملى شود. حضرت فرمودند: اى ابوعبدالله علم به خواندن و فراگرفتن نمى‏ باشد بلکه نورى است که مى ‏تابد در قلب هر کس که خداوند بخواهد او را هدایت نماید. پس اگر علم خواهى از خودت در مرحله اول عبودیت را بخواه و علم را به عمل کردن به آن طلب کن و از خداوند طلب فهم کن تا خداوند به تو بفماند. عنوان مى‏ گوید به حضرت خطاب کردم اى شریف حضرت فرمودند: بگو اى ابوعبدالله [به کنیه مرا صدا کن‏] گفتم اى ابوعبدالله حقیقت عبودیت چیست؟ حضرت فرمودند: سه چیز است:

1. این که بنده در آن چه خداوند به او داده براى خودش مالکیتى نبیند چون بندگان مالکیتى ندارند و مال را مال خداوند مى‏ دانند و در هر جا او فرموده قرار مى‏دهند.

2. این که بنده براى خودش تدبیر و پیش بینى نکند.

3. تمامى اشتغال شخصى در اوامر و نواهى خداوند باشد.


پس هر گاه بنده در آنچه خداوند به او داده براى خودش مالکیتى نبیند، انفاق در مواردى که خداوند امر به انفاق کرده راحت مى‏ شود.
و هر گاه بنده تدبیر امورش را به مدبر حقیقى یعنى خداوند واگذار کند مشکلات و مصائب دنیا براى او آسان مى‏ شود.
و هر گاه بنده مشغول به انجام اوامر خداوند و ترک نهى‏ هاى او شود وقتى براى مجادله و فخر کردن بر دیگران نمى‏ یابد.


پس هر گاه خداوند به بنده این سه چیز را کرامت فرماید دنیا، شیطان و خلق بر او آسان خواهد شد و دیگر دنیا را به جهت افزون‏ طلبى و فخر فروشى نمى‏خواهد و آنچه را در نزد مردم است به جهت برترى بر دیگران نمى‏ خواهد و ایامش را به بطالت نمى ‏گذراند و این اول درجه تقوى است. خداوند مى‏ فرماید: تِلکَ الدّارُ الإخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدونَ عُلُوًّا فِى الأَرضِ وَ لا فَسادًا وَ العٰاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ. (قصص/83). (آرى این سراى آخرت را تنها براى کسانى قرار مى‏دهیم که اراده برترى جویى در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیک براى پرهیزکاران است.

گفتم: اى ابوعبدالله مرا نصیحت نمایید: حضرت فرمود، توصیه مى‏ کنم تو را به نُه چیز که این نه چیز سفارش من است به کسانى که خواهان راه به سوى خداوند هستند و از خداوند مى‏ خواهم که به تو توفیق عمل به این سفارشات را بدهد.

سه تاى از این نه چیز در ریاضت نفس مى‏ باشد و سه چیز در حلم و سه چیز در علم. این نه چیز را حفظ کن و آن را سبک مشمار.

عنوان مى‏ گوید: حواسم را کاملاً به حضرت جمع نمودن براى شنیدن آنچه حضرت مى‏ فرماید: آنگاه حضرت فرمود:

اما آن سه چیز که در ریاضت نفس است:

بر حذر باش از اینکه آنچه را میل و اشتها به آن ندارى بخورى چون موجب حماقت و نادانى مى‏ شود و نخور مگر هنگام گرسنگى و هر گاه خوردى حلال بخور و نام خداوند را بر آن ببر و بیاد بیاور حدیث پیامبر(ص) که مى‏ فرماید: پر نکرده است فرزند آدم ظرفى را بدتر از شکمش. پس اگر ناچار از خوردن هستى ثلث معده را غذا بخور و ثلث آن را براى نوشیدنى و ثلث آن را براى نفس کشیدن خالی بگذار.


و آن سه چیز که در حلم است:
هر گاه کسى به تو گفت اگر یک بگویى ده جوابت می ‏دهم، تو بگو: اگر ده بگویى یک جواب نمى‏ دهم. و هر گاه کسى به تو دشنام داد به او بگو: اگر در آن‏چه مى‏ گویى راست مى‏ گویى از خداوند مى‏ خواهم مرا ببخشد و اگر دروغ مى‏ گویى از خداوند مى‏ خواهم تو را ببخشد و هر گاه کسى تو را وعده به خیانت داده تو او را به خیرخواهى و مراعات وعده بده‏.


و آن سه چیز که در علم است:
آنچه را نمى‏ دانى از علما سؤال کن و بر حذر باش که به جهت امتحان و تجربه از آنان سوال کنى (یعنى آنچه را مى‏دانى به جهت امتحان که آیا او مى‏داند یا نه از او بپرسى) و بر حذر باش از این که به رأی خودت عمل کنى و تا راهى براى احتیاط وجود دارد احتیاط کن و از فتوا دادن فرار کن به مانند فرار از شیر و گردن خودت را پلی براى دیگران قرار مده.


آنگاه امام صادق فرمود: برخیز ابوعبدالله که تو را نصیحت کردم و مزاحم اذکار من نشو ، چرا که من به نفس خودم بدگمان هستم. و درود بر کسى که از هدایت پیروى کند. (بحار الانوار 1/244)

-------------------

[1]  مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج1، ص 224، موسسه الوفا، بیروت، 1404هـ ق،

متن عربی حدیث: أَقُولُ وَجَدْتُ بِخَطِّ شَیْخِنَا الْبَهَائِیِّ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ مَا هَذَا لَفْظُهُ قَالَ الشَّیْخُ شَمْسُ الدِّینِ مُحَمَّدُ بْنُ مَکِّیٍّ نَقَلْتُ مِنْ خَطِّ الشَّیْخِ أَحْمَدَ الْفَرَاهَانِیِّ رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ عُنْوَانَ الْبَصْرِیِّ وَ کَانَ شَیْخاً کَبِیراً قَدْ أَتَى عَلَیْهِ أَرْبَعٌ وَ تِسْعُونَ سَنَةً قَالَ کُنْتُ أَخْتَلِفُ إِلَى مَالِکِ بْنِ أَنَسٍ سِنِینَ فَلَمَّا قَدِمَ جَعْفَرٌ الصَّادِقُ ع الْمَدِینَةَ اخْتَلَفْتُ إِلَیْهِ وَ أَحْبَبْتُ أَنْ آخُذَ عَنْهُ کَمَا أَخَذْتُ عَنْ مَالِکٍ فَقَالَ لِی یَوْماً إِنِّی رَجُلٌ مَطْلُوبٌ وَ مَعَ ذَلِکَ لِی أَوْرَادٌ فِی کُلِّ سَاعَةٍ مِنْ آنَاءِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ فَلَا تَشْغَلْنِی عَنْ وِرْدِی وَ خُذْ عَنْ مَالِکٍ وَ اخْتَلِفْ‏ إِلَیْهِ کَمَا کُنْتَ تَخْتَلِفُ إِلَیْهِ فَاغْتَمَمْتُ مِنْ ذَلِکَ وَ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهِ وَ قُلْتُ فِی نَفْسِی لَوْ تَفَرَّسَ فِیَّ خَیْراً لَمَا زَجَرَنِی عَنِ الِاخْتِلَافِ إِلَیْهِ وَ الْأَخْذِ عَنْهُ فَدَخَلْتُ مَسْجِدَ الرَّسُولِ ص وَ سَلَّمْتُ عَلَیْهِ ثُمَّ رَجَعْتُ مِنَ الْغَدِ إِلَى الرَّوْضَةِ وَ صَلَّیْتُ فِیهَا رَکْعَتَیْنِ وَ قُلْتُ أَسْأَلُکَ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ أَنْ تَعْطِفَ عَلَیَّ قَلْبَ جَعْفَرٍ وَ تَرْزُقَنِی مِنْ عِلْمِهِ مَا أَهْتَدِی بِهِ إِلَى صِرَاطِکَ الْمُسْتَقِیمِ وَ رَجَعْتُ إِلَى دَارِی مُغْتَمّاً وَ لَمْ أَخْتَلِفْ إِلَى مَالِکِ بْنِ أَنَسٍ لِمَا أُشْرِبَ قَلْبِی مِنْ حُبِّ جَعْفَرٍ فَمَا خَرَجْتُ مِنْ دَارِی إِلَّا إِلَى الصَّلَاةِ الْمَکْتُوبَةِ حَتَّى عِیلَ صَبْرِی فَلَمَّا ضَاقَ صَدْرِی تَنَعَّلْتُ وَ تَرَدَّیْتُ وَ قَصَدْتُ جَعْفَراً وَ کَانَ بَعْدَ مَا صَلَّیْتُ الْعَصْرَ فَلَمَّا حَضَرْتُ بَابَ دَارِهِ اسْتَأْذَنْتُ عَلَیْهِ فَخَرَجَ خَادِمٌ لَهُ فَقَالَ مَا حَاجَتُکَ فَقُلْتُ السَّلَامُ عَلَى الشَّرِیفِ فَقَالَ هُوَ قَائِمٌ فِی مُصَلَّاهُ فَجَلَسْتُ بِحِذَاءِ بَابِهِ فَمَا لَبِثْتُ إِلَّا یَسِیراً إِذْ خَرَجَ خَادِمٌ فَقَالَ ادْخُلْ عَلَى بَرَکَةِ اللَّهِ فَدَخَلْتُ وَ سَلَّمْتُ عَلَیْهِ فَرَدَّ السَّلَامَ وَ قَالَ اجْلِسْ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ فَجَلَسْتُ فَأَطْرَقَ مَلِیّاً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ وَ قَالَ أَبُو مَنْ قُلْتُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ قَالَ ثَبَّتَ اللَّهُ کُنْیَتَکَ وَ وَفَّقَکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا مَسْأَلَتُکَ فَقُلْتُ فِی نَفْسِی لَوْ لَمْ یَکُنْ لِی مِنْ زِیَارَتِهِ وَ التَّسْلِیمِ غَیْرُ هَذَا الدُّعَاءِ لَکَانَ کَثِیراً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ مَا مَسْأَلَتُکَ فَقُلْتُ سَأَلْتُ اللَّهَ أَنْ یَعْطِفَ قَلْبَکَ عَلَیَّ وَ یَرْزُقَنِی مِنْ عِلْمِکَ وَ أَرْجُو أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَجَابَنِی فِی الشَّرِیفِ مَا سَأَلْتُهُ فَقَالَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لَیْسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ یَقَعُ فِی قَلْبِ مَنْ یُرِیدُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَنْ یَهْدِیَهُ فَإِنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلًا فِی نَفْسِکَ حَقِیقَةَ الْعُبُودِیَّةِ وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اسْتَفْهِمِ اللَّهَ یُفْهِمْکَ قُلْتُ یَا شَرِیفُ فَقَالَ قُلْ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ قُلْتُ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا حَقِیقَةُ الْعُبُودِیَّةِ قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْیَاءَ أَنْ لَا یَرَى الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللَّهُ مِلْکاً لِأَنَّ الْعَبِیدَ لَا یَکُونُ لَهُمْ مِلْکٌ یَرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ یَضَعُونَهُ حَیْثُ أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِهِ وَ لَا یُدَبِّرُ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبِیراً وَ جُمْلَةُ اشْتِغَالِهِ فِیمَا أَمَرَهُ تَعَالَى بِهِ وَ نَهَاهُ عَنْهُ فَإِذَا لَمْ یَرَ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللَّهُ تَعَالَى مِلْکاً هَانَ عَلَیْهِ الْإِنْفَاقُ فِیمَا أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ یُنْفِقَ فِیهِ وَ إِذَا فَوَّضَ الْعَبْدُ تَدْبِیرَ نَفْسِهِ عَلَى مُدَبِّرِهِ هَانَ عَلَیْهِ مَصَائِبُ الدُّنْیَا وَ إِذَا اشْتَغَلَ الْعَبْدُ بِمَا أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى وَ نَهَاهُ لَا یَتَفَرَّغُ مِنْهُمَا إِلَى الْمِرَاءِ وَ الْمُبَاهَاةِ مَعَ النَّاسِ فَإِذَا أَکْرَمَ اللَّهُ الْعَبْدَ بِهَذِهِ الثَّلَاثَةِ هَان عَلَیْهِ الدُّنْیَا وَ إِبْلِیسُ وَ الْخَلْقُ وَ لَا یَطْلُبُ الدُّنْیَا تَکَاثُراً وَ تَفَاخُراً وَ لَا یَطْلُبُ مَا عِنْدَ النَّاسِ عِزّاً وَ عُلُوّاً وَ لَا یَدَعُ أَیَّامَهُ بَاطِلًا فَهَذَا أَوَّلُ دَرَجَةِ التُّقَى قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ قُلْتُ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَوْصِنِی قَالَ أُوصِیکَ بِتِسْعَةِ أَشْیَاءَ فَإِنَّهَا وَصِیَّتِی لِمُرِیدِی الطَّرِیقِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى وَ اللَّهَ أَسْأَلُ أَنْ یُوَفِّقَکَ لِاسْتِعْمَالِهِ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا فِی رِیَاضَةِ النَّفْسِ وَ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا فِی الْحِلْمِ وَ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا فِی الْعِلْمِ فَاحْفَظْهَا وَ إِیَّاکَ وَ التَّهَاوُنَ بِهَا قَالَ عُنْوَانُ فَفَرَّغْتُ قَلْبِی لَهُ فَقَالَ أَمَّا اللَّوَاتِی فِی الرِّیَاضَةِ فَإِیَّاکَ أَنْ تَأْکُلَ مَا لَا تَشْتَهِیهِ فَإِنَّهُ یُورِثُ الْحِمَاقَةَ وَ الْبُلْهَ وَ لَا تَأْکُلْ إِلَّا عِنْدَ الْجُوعِ وَ إِذَا أَکَلْتَ فَکُلْ حَلَالًا وَ سَمِّ اللَّهَ وَ اذْکُرْ حَدِیثَ الرَّسُولِ ص مَا مَلَأَ آدَمِیٌّ وِعَاءً شَرّاً مِنْ بَطْنِهِ فَإِنْ کَانَ وَ لَا بُدَّ فَثُلُثٌ لِطَعَامِهِ وَ ثُلُثٌ لِشَرَابِهِ وَ ثُلُثٌ لِنَفَسِهِ وَ أَمَّا اللَّوَاتِی فِی الْحِلْمِ فَمَنْ قَالَ لَکَ إِنْ قُلْتَ وَاحِدَةً سَمِعْتَ عَشْراً فَقُلْ إِنْ قُلْتَ عَشْراً لَمْ تَسْمَعْ وَاحِدَةً وَ مَنْ شَتَمَکَ فَقُلْ لَهُ إِنْ کُنْتَ صَادِقاً فِیمَا تَقُولُ فَأَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یَغْفِرَ لِی وَ إِنْ کُنْتَ کَاذِباً فِیمَا تَقُولُ فَاللَّهَ أَسْأَلُ أَنْ یَغْفِرَ لَکَ وَ مَنْ وَعَدَکَ بِالْخَنَا فَعِدْهُ بِالنَّصِیحَةِ وَ الرِّعَاءِ وَ أَمَّا اللَّوَاتِی فِی الْعِلْمِ فَاسْأَلِ الْعُلَمَاءَ مَا جَهِلْتَ وَ إِیَّاکَ أَنْ تَسْأَلَهُمْ تَعَنُّتاً وَ تَجْرِبَةً وَ إِیَّاکَ أَنْ تَعْمَلَ بِرَأْیِکَ شَیْئاً وَ خُذْ بِالِاحْتِیَاطِ فِی جَمِیعِ مَا تَجِدُ إِلَیْهِ سَبِیلًا وَ اهْرُبْ مِنَ الْفُتْیَا هَرَبَکَ مِنَ الْأَسَدِ وَ لَا تَجْعَلْ رَقَبَتَکَ لِلنَّاسِ جِسْراً قُمْ عَنِّی یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ فَقَدْ نَصَحْتُ لَکَ وَ لَا تُفْسِدْ عَلَیَّ وِرْدِی فَإِنِّی امْرُؤٌ ضَنِینٌ بِنَفْسِی وَ السَّلامُ عَلى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‏».

[2]  قصص، 83.

حدیث عنوان بصری - دستورالعمل ارزشمند از امام صادق (ع)

دعا و راهکارهایی برای مقابله با افسردگی و غم و ناراحتی

شهیدی که مادرش خواب حضور او در پیاده‌روی اربعین را دید

وَ ,خداوند ,حضرت ,مى‏ ,فِی ,اللَّهُ ,امام صادق ,را به ,صادق ع ,وَ لَا ,هر گاه ,أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ,أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى ,فِیمَا خَوَّلَهُ اللَّهُ ,الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی و ادامه این مطلب کلیک کنید
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.
اشتراک گذاری در تلگرام

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

    • حدیث عنوان بصری - دستورالعمل ارزشمند از امام صادق (ع)
    • دعا و راهکارهایی برای مقابله با افسردگی و غم و ناراحتی
    • شهیدی که مادرش خواب حضور او در پیاده‌روی اربعین را دید
    • سالروز شهادت سبط اکبر پیامبر، امام حسن مجتبی(ع) تسلیت باد
    • جوانهای ما باید با معارف انقلاب آشنا بشوند، با معارف دفاع مقدّس آشنا بشوند
    • هر روز قرآن بخوانید حتی نیم صفحه ! توصیه های مقام معظم رهبری
    • نوحه حضرت رقیه (س) از آهنگران
    • فشار حداکثری شکست خورده است به کاهش تعهدات هسته‌ای ادامه می‌دهیم

آخرین ارسال ها

    • بازی دریافت بیت کوین رایگان بازی کنید وبیت کوین بگیرید
    • سایت بیت کوین رایگان
    • بیت کوین واقعی بگیرید
    • rollercoin کسب بیت کوین رایگان با بازی کردن
    • درآمد از طریق فروش تخم پرندگان
    • سایت rollercoin استخراج بیت کوین از طریق بازی کردن
    • استخراج ماینیگ ارز بیت کوین دوج کوین اتریوم
    • بیت کوین اتریوم دوج کوین
    • ماینیگ بیت کوین دوج کوین اتریوم با بازی کردن
    • free bitcoin free dogecoin free eth استخراج ماینیگ ارز بیت کوین دوج کوین اتریوم
    • مسیر اموزش سئو و بهترین دوره برای سئو چیست
    • معرفی کتاب پیش‌بری استراتژی دیجیتال
    • خرید ممبر اختیاری در تلگرم
    • معرفی کتاب مدیریت بسته بندی
    • معرفی کتاب به دنیای مدیریت خوش آمدید
    • کرم مرطوب کننده دست و صورت/09120750932/شترمرغ ریلاکو
    • قوی ترین کرم تقویت پوست/09120750932/ضد چروک
    • فواید استفاده از روغن آرگان/09120750932/
    • درمان سفیدی مو/09120132883/خالص و طبیعی/بدون بازگشت
    • لوسیون حجم دهنده سینه و باسن/09120132883/گیاهی/ساخت ایران
    • از بین برنده دردهای مفصلی/09120132883/ساخت ترکیه
    • بهترین دستگاه از بین برنده جای جوش/09120750932/اصل
    • درمارولر بهترین دستگاه پاکسازی پوست/09120132883/برای پوست های حساس
    • صابون گوگرد بهترین صابون رفع جوش/09120132883/ضدآکنه
    • یادمه یه روز یکی بود ... :")

آخرین وبلاگ ها

      • رویای بیت کوین Bitcoin Dream
      • پرسش و پاسخ وردپرس
      • سایت کیم کالا فروشگاه اینترنتی
      • Lotus Water
      • Psychology
      • سایه وارونه
      • داده پردازی نرم افکار
      • اپیکیشن نت مانی net money
      • مرکز تخصصی گچبری و قالبسازی آذین
      • بیوگرافی
      • ابوالفضل بابادی شوراب
      • گروه هنری اولین اکشن سازان جوان
      • اقیانوس طلایی
      • .:: تنفّس صــــبح ::.
      • شین نویسه
      • خبر
      • شهدای مدافع حرم
      • پایکد
      • نقاشی کشیدن
      • درمان مو
      • کبدچرب
      • Sh.S
      • نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت (فروردین 1400)
      • رسانه ارزهای دیجیتال و صرافی Coinex
      • مرکز ماساژ در تهران

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

  • ملکی دگ کوین
  • رابطه مخفیانه
  • رمان دانشجوی تنگ من فصل اول ابتین تبسم pdf
  • دانلود رمان گلاویژ عماد
  • نوحه متنی آهنگران حضرت رقیه
  • دانلود کتاب اصول حسابداری 2 دکتر نوروش pdf
  • ز فتراک بگشاد پیچان کمند بیفگند آمد میانش به بند
  • سوالات سیستم عامل پیشرفته
  • assignmenthelp-australia.com.aulaw-assignment-help__media__jsnetsoltrademark.phpdpiasharma.comtaliparamba-call-girls.html
  • Clinical kinesiology
  • دانلود رایگان متن کامل کتاب پنجمین فرمان پیتر سنگه
  • سوالات مسابقه کتاب زمزم حکمت
  • httpsiranderakht-byn.atrin
  • ریاضیات وکاربرد آن در مدیریت
  • چرا نام اواها دارای دو بخش هستند
  • حل پرسش های چهار گزینه ای حشابداری صنعتی 2.جمشید اسکندری چاپ
  • تعطیلی مدارس سال۹۹ تا کی است
  • مسابقه کتابخوانی با متن کل کتاب متن سوالات
  • ارتباط نوجوان با والدین
  • دانلود پروکسی کله اسب
  • رمان سنجاب کوچولو استاد
  • سوالات ششم ابتدایی
  • مایه های طنز در همه داستان های قصه های مجید به چشم می‌خورد
  • پنجم نگارش صحفه ۴۸ باجواب
  • پاسخ سوالات کتاب سه دقیقه در قیامت
  • آرمین جنت خواه
  • دانلود رمان ارتوش افرا
  • 堞塈堭 堭堻 corronavirus.blog
  • دانلودنوحه های مرتضی خادمی
  • انجمن انتظار مهدویت در مدارس
  • تئوری های مدیریت برنامه ریزی
  • دانلود آهنگ باجیر او ومستانی
  • پاسخ فعالیت های کتاب تکمیلی ادبیات فارسی مدارس استعدادهای درخشان هشتم
  • مثل نویسی آفتاب پشت ابر نمی ماند
  • دانلود آهنگ صوتی دیوانه مستانی
  • روش خیلی آسان برای انتقال متن تصاویر از گوشی اندروید به کامپیوتر میندوزXP
  • آهنگ خانوم وزیری با
  • مانیتور تابا ۳۰۷۰
  • بک گراند کودک رایگان
  • https://proxymtproto-byn.atrinblog.ir/
  • کلمه هشت حرفی سه نقطه
  • httpsatrinpostD988D8A7DA98D987 D8A8DB8CD8B1D988D986 D8A8D8B1 D9BED8A7DB8CD987 D8A7D984DAAFD988DB8C D8AAD8A8D8AFDB8CD984 D985D8B5D988D8A8 tape D8A8D8A7DB8CD8AF D8A8D987
  • اون اصلا شبیه من نبود
  • بین من دنیا
  • اطلاع از حجم باقی ماند اینترنت
  • بیوگرافی گروه‌بیبی‌مانستر
  • رمان ماساژور هات.
  • از آنجا كه عدم ازلي تحت اختيار نيست، موجب عدم اختيار در بقاء استمرار مي‌شود.
  • رمان حاجی شیطون جلد دو
  • بانک سوالات نبازنیاز سنجی بهورز
  • ابی دانلود آهنگ خانه سرخ
  • تولید لوستر
  • پروکسی تلگرام۱۴۰۴
  • روش برخورد با سوالات دینی تنظم آن
  • صفحه ۱۷ اجتماعي پنجم جواب
  • چهار قدم تا درست ‌شیشه
  • دانلود فیلم موج گرما بدون
  • جدول سودوکو فارسی پنجم کاجستان
  • قوانین انتظامات در مدرسه
  • سیستم کنترل آلودگی
  • سایت خوبیه اما زیاد خوب نیست
  • معنای تاریخ درلغت
  • https://ammotaregh-byn.atrinblog.ir/post23911.html
  • آهنگ یونس انگوتی پریشان شهری دولان
  • مراقب شرارت باش
  • صفحه 73ریاضی هفتم
  • دانلود دالی خندوانه
  • نرم افزار اندروید پخش کانالهای کارتی ماهواره ی
  • عسل دانلود قسمت اول هیولا
  • شکر حق از اینکه هستم مبتلایت یا حسین می دهم دار ندارم را برایت یا حسین نام زیبای تو آقا ذکر شور هیئت است در دلم شوری نهادی با نوایت یا حسین از همان
  • سیستم های اطلاعاتی در مدیریت
  • فصل سوم عاشقتم دیونه أنلان پارت ۱
  • سنجاب کوچولوي استاد
  • httpsbest-brand-of-mattress-byn.atrin
  • ریسیور مدیا ۴۰۳۰
  • Tale of the Nine-Tailed
  • انشا درباره حاج قاسم سلیمانی برای کلاس چهارم
  • رمان آمورنفلیا از ساحل
  • دانلود پکیج آهنگ جدید شاد فوق العاده به صورت یکجا
  • سواات با جواباندیشه اسلامی دو غفار زاده
  • کتاب کاربامواد شیمیایی
  • باجیرو مستانی
  • کانال ماهواره بزرگسال اندروید
  • دانلود رمان ارباب سنگی اوای خیس
  • صفحه 91علوم هفتم
  • دانلود کتاب ریاضی عمومی کرایه چیان
  • دونلود فیلم دوبله فارسی بدون power rangers 2017
  • مقاوت ویژه رساناهای فی
  • کدهک اینستگرام
  • مسئولیت مستودع پس از قبول
  • عروس با لباس عروسی در اتاق
  • ص ۲۵ نگارش پنجم
  • A language that has fewer than 99 speakers is called endangered language.
  • رمان دانشجو تنـگه من فصل دوم
  • علوم درس ۱۰ ۲۰ سوال ۰هار جوابی پایه پنجم
  • اهنگ تتلو قاسم سلیمانی
  • تست مطالعات اجتماعی فصل ۴
  • روش کشیدن ساعت در word
  • آهنگ من نمیگیره دیگ دردم بیا چاقوتو
  • خرید آخرین چاپ کتاب نظریه اساسی مدارها شبکه ها جلد2
تروپ پس حکمت کهن LOONA & ORBIT کاریابی پایدار کاملا رایگان مجازی همیار کنکور شنگ کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو بلاگ من تئوری انتخاب ماینر و ارز های دیجیتال

درباره این سایت

  • این وبسایت تابع قوانین جمهوری مقدس اسلامی ایران بوده و در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ثبت شده است.
  • تمامی محتوای موجود تماما خودکار از وبلاگ های فارسی دریافت میشود ؛ در صورت مشاهده هرگونه محتوای خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ؛ گزارش دهید تا به قید فوریت حذف گردد.
©   تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آترین بلاگ بوده و محفوظ میباشد ، با هرگونه کپی بردای از طرح یا پوسته برخورد خواهد شد.